Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2010 14:25 - История на радиотехническите войски -13
Автор: bna Категория: История   
Прочетен: 5449 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 27.12.2010 14:24


    Статия от весник "24 часа" от 16.05.1998г. с автор Ваня Ставрева.

     "Мистерия около свален на наша територия на 6 май 1944г. през Втората световна война съюзнически самолет изплува, след като инициативен комитет реши да бъде отслужена за пръв път панахида за загиналите американски войници.
   Панахидата бе на 8 май. Тя бе не само за загиналите американци, но и за 164 съвецки войници, убити в единствената битка на българска земя през Втората световна война. Докато за загиналите руснаци е припомняно на всеки 9 май, за падналия американски самолет малцина знаят. Този исторически факт не е споменаван. Сигурно е, че самолетът е свален на 6 май 1944г. след бомбандировка на нефтената рафинерия в ромънския град Плоеж и пада на наша територия между с. Бойница и гр. Кула. Според организаторите на панахидата загинал е целия 7-членен екипаж. В регистъра на община Кула са издирени смъртните актове на 7-ината американски офицери, каза секретарят на общината Иванка Великова. Имената им са записани така: "Подпоручик Бек Вилян, подпоручик Томас Жозеф и кандидат-подофицер Дювал Харис, Шешън, Джим, Сефциж, Дартин, Клаус Джералд, и
Крус Хенри..
   Те са погребани в така нареченото долно гробище на Кула, а след края на войната представители на американското посолство прибират костите им.
   Единственият материал, който се съхранява в отдел, "Краезнание" на библиотеката във Видин, представя събитието по доста различен начин. Той е подготвен от Петър Христов, който е очевидец на случилото се и тогава е бил на 16-годушен. Според неговите спомени загиналите са трима, а 8 са се спасили от падащия самолет, като успешно скочили с парашути.
   На 6 май около 9,00 ч сутринта група американски самолети "Либерейтър" В-24 се връщат след бомбандировка на нефтената рафинерия в Плоещ, но един от тях се движи отделно и е видимо засегнат. Когато достига до нашето въздушно пространство, изостаналия самолет е обстрелван от изтребител с български отличителни знаци. Тогава екипажът скача с парашути, твърди очевидецът, който по това врфеме наблюдава въздушната битка от Видин. По-късно същия ден Петър Христов заминава с каруца за с. Бойница, в околностите на което пада самолетът. Самия той участва в изваждането на телата на тримата загинали и присъства при довеждането на спасилите се 8 души от екипажа.
   Имената на оцелелите според Петър Христов са: Джозеф Мишел Буната – 26 годишен, американец, подпоручик, военен номер 0748554; Джон Джеймс Кръми – 21 годишен, англичанин, подофицер, военен номер 11084038; Джон Мичел Грок – 23 годишен, англичанин, подофицер; Едуард Джордж Кери – 23 годишен, англичанин, подофицер, военен номер 13333542; Кейт Чаралз Джон Мартин – 24 годишен, австралиец, подофицер, военен номер 414824; Кент Гордън Чибърс – 22 годишен, англичанин, подофицер, б. номер 1453153;
Матю Джозеф Даулинг – 27 годишен, американец, подпоручик, б. номер 0688321; Реймонд Пирел – 21 годишен, австралиец, подофицер, в. номер 426715.
    Разминаването на фактите около съдбата на екипажа на сваления американски самолет трудно може да се обясни. Запознати твърдят, че вписаното в смъртните актове на загиналите американци в регистъра на община Кула не е станало веднага след гибелта им през май 1944г. Те са записани чак през септември същата година, когато България се включва във Втората световна война на страната на СССР и месните виждат, че нещата се обръщат.
   Ако това разминаване между драмата на смъртта и вписването в рагистъра е истина, то обяснението за разминаването с очевидеца се крие тук."
  Извадка от дневника за входящи телеграми, относно горепосочения инцидент:





––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
   ТЕЛЕГРАМА § 57 (289)
   Враца София, Н-ку Възд. Пред. централа
   6. V.1944г.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
 
  Донасям Ви, че днес, 6.I. 1944г. в 10,05 часа В.Н.П. Кула ми съобщи Киряево, Кулско са забелязали над 20 едноплощни – 4-мторни. Аз лично влязох във връзка с Киряево, Кулско – подучастъка и се уверих, че действително се отнася до противникови масиви.
   В 10,07 ч. обявиха тревога над четвъртата радиопредупредителна зона въз основа на това донесение. Противниковите масиви минаха над областта в продължение на 1 час и 30 мин. между Вършец и Брегово по посока на Лом и преминаха в Румъния, като главните им сили минаха между Брегово у Кула.image
Преминаването на противника при отиване за Ромъния трап от 10,05 до 11,35ч. и от 11,35 започнаха да се връщат, като прелитаха над областите пак по същия път.
   1. През днешната тревога между село Войница и Цар Петрово падна един четиримоторен, който се разби. Паднали са трима парашутисти, от които единият е заловен, а другите двама избягали. Но месността е блокирана за залавянето им.
   Допълнително от В.Н.П. Видин ни дадоха следните сведения:
   При падането на противниковият бомбандировач се запали, а екипажа се хвърли с парашути.
Трима са хванати, трима убити и двама се търсят.
   2. При село Хърлец, Ореховско, е паднал един германски изтребител "Месершмит". Известяват от Ниш, че е пилотиран от майор Рененит.
   3. В 11,41 въздушно над Оряхово. Като получа други сведения, допълнително ще Ви ги предам.
   4. Отбой за 4 радиопредупредителна зона дадох в 13,32 ч. (п) Петров.
   Подпоручик Началник в предупредителна централа – Враца.
   Предал: р. Трифонов
   Приел: к. н. Кралев



 " Пловдив, 12.06. 1944г. – до началника на ВПС – София. 
   Към 01,45ч. над 20 противникови самолета извършиха нападение на летище Карлово със запалителни и разузнавателни бомби, повечето експлодирали. Запалени са самолетната фабрика и полкът. Полкът е засегнат по-силно. Има доста убити и ранени войници и подофицери. За офицери няма сведения. Извършено е ниско бомбандиране, като са употребени и бордни оръжия от противника. От това са дадени повече жертви и ранени. Офицерският клуб продължава да г
ори. Горният етаж е изгорял. Около 5-6 машини "Девоамини" и "Ме" пред самата фабрика са изгорели. На пистата са изгорели още 10 машини. Изгорели са също 2-3 бензинови цистерни и 3-4 палатки от лагера. От Карлово, Сопут и летище Асен са пристигнали военни командири. Пристигнали са и лекари от село Баня и Карлово. Тежкоранените се изпращат за операция в Карлово, а леко ранените в Банкя и Калофер. Ще пристигне лекарска помощ и от Хисар. В гаража има попадения на бомби и доста моторни коли са повредени, особено пожарната команда, която не може да действа. Пристигнали са и рекари от село Банкя и Карлово. Тежко ранените се изпращат за операция в Карлово, а леко ранените в Банкя и Калоферimage стр. 221  Ще потърсим лекарска помощ от Хисар. В гаража има попадения на бомби и доста моторни коли са повредени, особено пожарната команда, която неможе да действа. Кметът на село Марино поле е съобщил на командира на полка за пуснати бомби и вероятно има убити и ранени. Осветление няма. Вода също. Вода се черпи от реката. Пристигнала е пожарна команда от Карлово. Извършва се подготовка за посрещане на евентуално второ нападение. Притичват се и селяни на помощ. Районът на летището се охранява от евентуално нападение от нелегални. Подписал Попандов, поручик, началник на въздушнопредупредителната подцентрала Пловдив".


   "Враца, 23.06.1944г. – Донасям,че днес, 23.06.1944г.въз основа на сигнал за тревога, даден по Радио София, дадох тревога за цялата 4-та радиопредупредителна зона в 08,35ч. а отбой в 11,45ч. Първите донесения за противниковите самолети се получиха в 08,45ч. Противниковите самолети прелетяха на отиване в района между река Искър и Брегово, Видинско, с посока североизток и на връщане в същия район на югозапад. Тревогата се проведе планомерно. Всички получени сведения са ви предадени своевремено. В района на подцентралата има хвърлени следните материали и подпалени самолети:
   1. Врайона на с. Василовци, Ломско, принудително кацна един германски изтребител, засегнат в едното крило и колесника. Пилотът е здрав.
   2. В землището на с. Дива Слатина, Берковско, е паднал един четиримоторен противников самолет. От същия са скочили трима парашутисти, които са заловени.
   3. В района на с. Рабиша, Белограчишко, са хвърлени два бензинови резервоара. стр 222
   Всички получени донесения допълнително ще Ви предам. Подписал Алексиев, поручик, началник на Въздушнопредупредителна централа Враца".

   "Телеграма $ 55, 6.04.1944г. –
   До началниците на въздушнопредупредителните централи и подцентрали – след прелитането на много противникови самолети над територията на страната с телефонограма да се съобщават накратко само следните сведения:
   – В колко часа и къде са се появили противниковите самолети?
   – Колко са били противниковите самолети?
   – Пътят на прелитането им?
   – Къде е видян въздушен бой?
   – Къде са хвърлени въздушни бомби и други неща?
   – Къде са паднали наши и противникови самолети?
   – Какво е положението на падналите наши и противникови летци?
   – Еденичните донесения да се предават в телефонограмите след даване отбой, тъй като се задържат за дълго време телефонните линии, които са необходими и за други разговори. Заповед. Полк. – началник въздушнопредупредителната служба."

   "София, 5.04.1944г. – До началника на въздушнопредупредителната служба – за в бъдеще в щаба на въздушнопредупредителната служба да се нанасят с цветни моливи или тушове върху една схема в мярка 1:750 000 до 1:1 000 000 всички отделни прелитания на неприятелски или непознати самолети през текущия месец, както това беше правено досега в оперативното разузнавателно отделение. Схемата до 3-то число на следващия месец да се представя в щаба на Въздушни войски, където ще се изготвя общо донесени е за прелитанията през месеца. Независимо от горното в щаба да се представя по едно копие от текстовото донесение за всяко отделно прелитане  или въздушно нападение на следния ден. Подписал Петков, полк. началник на Вуздушни войски".
 

   Oповестяване на 58-и полк ВНОС през 1950г.:
   БП-ВНОС "Акция" Стара Загора оповестява 3-ти ЗАП за вътрешността на страната Горна Оряховица, учебно-изтребителнатаавиоескадрила в Поликрище, 3-ти ОЗАД – Казанлък и под. 8085 – Сливен.
   БП-ВНОС "Юнак" Пловдив оповестява 2-ри ЗАП за в.с. Пловдив, 36-и ИАП Карлово, под. 8090 – Хисар.
   БП-ВНОС "Кокиче" – Бургас оповестява 2-ри СЗАД Бургас.
   БП-ВНОС  "Варна" – Варна оповестява 1-ви СЗАД – Варна, радиолокационният взвод Чибаовци "Чугун"  оповестява 16 ИАП – Божурище.
   Радиолокационенвзвод Хисар "Стомана" оповестява 36 ИАП – Карлово. стр.223
   РЛ взвод Сливен "Рамка"оповестява БП-ВНОС – Стара Загора.
   Взаимодействието между постовете ВНОС за вътрешността на страната с постовете ВНОС при войсковите щабове, части, поделения и ВУЗ е организирано по следния начин:
   Войсковите постове ВНОС се свързват чрез телефон, построен със собствени средства, с постовете ВНОС за вътрешността на страната (ако са в един гарнизон) или чрез държавната телеграфо-пощенска мрежа посредством телефонните централи на телеграфо-пощенските станции. Донесенията за открити самолети се предават както следва:
   – всички НП-ВНОС за войските предават донесения на НП-ВНОС за вътрешността на страната;
   всички НП-ВНОС за вътрешността на страната предават донесения на НП-ВНОС за войските, с който са свързани, след като предадът донесението на по-горе стоящия пост ВНОС за вътрешността на страната. Повикването става чрез условната дума "Въздух" и един цифров парол, който се сменя ежедневно.
   За други служебни разговори абсолютно се забранява употребата на този парол.
    Донесенията на НП-ВНОС на войските се предава на НП-ВНОС за вътрешността на страната по телефон на открит текст. Донесението съдържа: Въздух – 42 (парола за деня); мястото, над което е открит самолетът; посока, в която лети самолетът; височина в метри; количество на самолетите; време на откриване (час и минута); национална принадлежност и вид на самолета; каква дейност проявява самолетът; тайно наименование на поста, който прави донесението.
    Например. Ако над Свиленград, са открити 5 самолета, летящи в посока Харманли на височина 3000м в 12,30ч бомбандировачи от турска принадлежност, донесението ще добие следния вид:
   "Въздух....". Над Свиленград в северозападна посока на височина 3000м 5 самолета в 12,30ч турски бомбандировачи – "Лале".
   Донесението трябва да се получи в НП-ВНОС за вътрешността на странатаза не повече от 1-2 минути от момента на откриването му.
   Отделните батальони ВНОС като такива просъществуват  само една година. Същите с голямо затруднение изпълняват задачите си. Времето от една реорганизация до друга е много кратко. това не дава възможност да се оформят като ефективни тактически бойни единици по извършване на набл1дение на въздушното пространство на територията на страната. Не е достатъчна сглобеността в разчетите. Подготовката на личния състав също е недостатъчна. Непрекъснато се развръщат и изместват наблюдателни постове, което за продължително време се отразява на изпълнение на задачите от същите. Това съвпада с времето, когато над страната се извършват много чести и дръзки нарушения на въздушното пространство от противникови самолети. стр.224

3.2.2. Първи радиотехнически полк – под. 80730 – София       Бойно донесение $ 001/22.01.1959г.
 
Щаб на 1-ви pmn

    На 22.01.1959г. в 22,25ч. един транспортен самолет с неустановена принадлежност на височина 3 500м наруши държавната граница на НРБ в района на полка при с. Клисилица – Кюстендилско, и прелетя по маршут:
   – Кюстендил в 22,27ч, Църварица в 22,41ч с курс към Солун в гръцка територия.
   Маршрут на целта:
   – с. Киселица - Кюстендилско, Кюстендил, Църварица, Сухострел - Благоевградско, Клепало - санданско.
   В 22,13ч е подадена команда от КП на полка да включи по тревога РЛС П-3А от поделение 10670 – Добри дол, която открива целта на азимут – 313, растояние 34км, в 22,19ч и загубва целта на азимут – 172, растояние 160км в 22,48ч.
   Самолетът нарушител е откритсвоевременно на пределно растояние от работещата по график П-20 от под. 10670 – Добри дол и РЛС П-10 от под. 20920 – Мировяне.
   Останалите включни РЛС са П-3 от под. 10670 – Добри дол, П-20 от под. 10020 – Ломски форт,  П-20 от под. 10680 – Игралище, П-20 от под. 10010 – Черни връх, П-3А от под. 20920 – Мировяне.
   КП на полка правилно ръководи бойната дейност на РТП. Самолетът нарушител вероятно е транспортен и се движи по маршут Белград – Скопие – Солун и се отклонява поради загуба на орентация.
   Изтребители не са вдигнати поради лоши МТО условия.
   3.2.3. Трети радиотехнически полк – 3-ти ртп

   Характерни нарушения на въздушното пространство в района, охраняван от 3-ти ртп:
   1. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 28.03.1955г. от един самолет "Камбера" с неустановена държавна принадлежност.
   На 28.03.1955г. в 03,25ч един неизвестен реактивен самолет тип "Камбера" прелите по маршут Мартиново (Михайловградско), Михайловград, Крайова, Букурещ, Пловдив, София и в 04,58ч при Калотино (Годечко) напуска територията на НРБ. Вдигнати за извършване на прехват – 2 бр. МиГ-15. стр.225
   2. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 10.12.1955г. от два реактивни самолета на виочина 13 000 до 16 000м, скорост – 750 км/ч.
   На 10.12.1955г.в 13,15ч два реактивни самолета с неустановен тип и държавна принадлежност нарушават въздушното пространство на страната южно от Бургас и прелитат по маршут: Балчик, Русе, където се разделят. Единият лети по маршут Русе, Плевен, София, Игралище и в 14,33ч напуска страната. Вторият – Русе, Сопот, Пазарджик и напуска страната южно от Доспат. Прехват от български изтревители не е извършен.
   3. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 05.05.1956г. от двумоторен самолет с неустановена държавна принадлежност и тип с височина на полета от 500 до 1000м.
   На 05.05.1956г. в 23,13ч. един неизвестен двумоторен самолет с неустановен тип и държавна принадлежност извършва нарушение на въздушното пространство на страната и прелита по маршрут: Крумовград, Хасково, Нова Сагора, Горна Оряховица, 3км. южно от Мездра, Своге, Годеч и при Калотино в 00,14ч. напуска ТС. Вдигнати са за прехват две двойки МиГ-15.
   4. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 02.07.1956г. от един реактивен самолет с неустановена държавност и тип на височина от 12 000 до 14 000.image
    На 02.07. 1956г. един реактивен самолет с неустановен тип и държавна принадлежност извършва нарушение на въздушното пространство на страната. Нарушителят прелита по маршут: Ромъния,Толбухин, Балчик, Бургас, Пловдив, София и в 10,34ч. при Оряхово напуска ТС. Вдигнати са за прехват две двойки МиГ-15, но целта не е прехваната.
   5. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 11.09.1956г. от един четиримоторен транспортен самолет с неустановена държавна принадлежност с височина на полета 5000. и скорост 450 до 520 км/ч.
   На 11.09.1956г. в21,11ч. един четиримоторен транспортен самолет нарушава въздушното пространство на НРБ при с. Брегово – Кулско, и прелита по маршрут – северно от Видин, Крайова, Никопол, Пловдив и напуска страната северно от Гюмюрджина. Целта е съпровождана от РЛС. За прехват са вдигнати изтребители МиГ-15, които прехващат целта, но не е разрешено откриването на огън по съяата.
   6. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 29.09.1960г. от един истребител с неустановен тип на височина около 7500м.
   На 29.09.1960г. в 12,25ч. РЛС П-10 от под. 44380 – Маломир открива един истребител в района на Виза (Турция) на височина – 7500м. Цел $6579 с курс към НРБ. В 12,29ч. целта нарушава въздушното пространство на НРБ в района на Малко Търново, прелита на 20км източно от Бургас и в 12,39ч. напуска въздушното пространство на страната на 20км източно от Резово. При откриването и проследяването на целта отлично работят дежурните оператори на РЛС П–10 от под. 44380 редниците Велико Тодоров и Илия Кинов Илиев. Началника на РЛС П-10 е лейтенант Стефан Маринов ВАСИЛЕВ. За прехват на целта излитат 2бр. МиГ-17 от летище Равнец. Прехват на целта не е осъществен.
   7. Нарушение на въздушното пространство на НРБ на 12.06.1961г. от един самолет с неостановен тип с височина на полета 5000м.
   На 12.06. 1961г. в 03,45ч. с РЛС П-10 от под. 38060 – Ахтопол е открита в района на Родосто (Гърция) цел $0570 в състав един самолет на височина около 5000м. В 04,06ч. целта нарушава въздушното пространство на НРБ в района на Свиленград и лети по маршрут: Узунджово, Казанлък, Карлово, Пазарджик и напуска страната пти Разлог в 04,43ч. При откриването и съпровождането на целта отлично работят дежурните РЛС П-10 от рлп – Ахтопол с началник капитан Стойчо Симеонов Стойков, и РЛС П-10 от рлп – Маломир с началник капитан Владимир Великов Миков. За прехват на целта излитат 2 броя МиГ-19 от летище Граф Игнатиево. Прехватът на целта не е осъществен. стр.227
  3.2.4. Първа радиотехническа бригада – под. 24980 БОЖУРИЩЕ  

    Във връзка с конфликта в АР Косово от 16,00 на 24.03.1999г. 1-ва ртбр с част от подразделенията си е приведена в по-висока степен на БГ с цел водене на РЛР в западно направление.
  В управлението на бригадата и подчинените и поделения и подразделения започва обработване на отделни елементи от плановете за БГ. Посредством РЛС П-14 и П-18 са открити и съпроводени значително количество цели над територията на СР Югославия и Р. Македония (общо за периода 24.03.1999 до 12.06.1999 7860 цели в състав 10 822 самолета и вертолета).
   Бойните разчети на КП и РЛС повишават значително практическата си подготовка по откриване и съпровождане на цели в реални условия, а именно полети на различни височини при интензивно използване на активни и пасивни смущения.
   Личният състав на 1-ва ртбр – управление, и подчинените поделения и подразделения проявяват висок боен дух и изпълняват с чест поставените им задачи, въпреки екстремалните условия за работа – водене на активни бойни действия в непосредствена близост до държавната граница, некомплектованост с личен състав, недостиг на материални и финансови средства.
   За намаляване времето за прохождане на РЛИ от РЛС към КП на аорлв и предвид това, че в рлв планшетистите са сравнително малко и не добре подготвени, се преминава към работа РЛС – КП на аорлв, т.е. информацията от РЛС се предава по азимут и растояние непосредствено в КП на аорлв. С това се намалява времето за предаване на РЛИ и е изключена грешка от планшетиста на РЛВ. Дава се възможност усилията в рлв да се насочат към реализиране бойните възможности на РЛС и ПРВ и усъвършенствуване уменията  на старшите оператори.
    В рлв се оптимизират схемите за съвместна работа на операторите от РЛС и ПРВ, до този момент управлявани от ОД в КП на РЛВ по информацията от планшета. По този начин "всеки работи сам за себе си" довежда до закъснения и грешки в определянето на височината на целите.
   В КП на бригадата наличието на монитор за изобразяване на въздушната обстановка от гразданските трасови РЛК спомага единствено за отъждествяване и стиковане на трасовите цели, тъй като при нанасянето на въздушните удари информацията на монитора е недостатъчна и в много случаи неточна поради съвършено различния принцип на работа на радарите и лесното им радиоелектронно подаване в района на бойните. Следователно същият може да сеimage използва единствено в мирно време за контрол на въздушните цели, и то снабдени с транспондер.
   Към 17.05.1999г. са открити и съпроводени 5631 цели в състав от 7645 самолета.
   Работата в КП е изключително по ръчен способ с предаване на АСУ единствено от КП на бригадата  към КП на КПВО.
   Проведените цели са предимно на средни и големи висичини, като основно ударите се нанасят на височини от 600-800м, а отделни цели изпълняват полет на 17 000м В резултат на това в почти всички звена по сбора, обработката и оповестяването на РЛИ качествено се подобри. Разчетите особено на РЛС реално работят в условия на различни по сила смущения.
   Основна слабост си остава голямото закъснение на РЛИ до КП на КПВО (4-6 мин.) и недостатъчната точност от планшетния способ (4 – 6км.) стр.229 image
   Взаимодействието с други родове войски и гранична полиция спомагат единствено да се доуточни дадено събитие, и то след като е свършено, т.е. не спомага за изясняване на обстановкатав реален мащаб от време. Комуникациите между органите на гранична полиция и рлв са полкова сложни, че не спомагат за изясняване на обстановката. В повечето слочаи донесенията от тях са след половин час от момента на събитието, и то не по установената форма.
   Привеждането в по-висока степен на БГ и преминаването към работа по усилен режим на работа спомага за създаването на РЛП на западното направление със зададени параметри – долна граница 2000. и горна 30000м. Реално откриване на целите на малки височини е осигурено на рубежа на държавната граница, изключвайки направлението Пирот – Софияи западното от линията Видин – Димово, а на средн и големи височини до 150км от държавната граница. Създаденото РЛП, без да извършва маньовър за уплатняването му, осигурява нормално наблюдение на въздушната обстановка над Македонияи централната и южна част на Сърбия на средни, големи и стратосферни височини. стр.230
   Основно полетите на самолетите от НАТО летят над Македония, където постоянно баражират от 4 до 8 двойки самолети най-вероятно за поддържане на необходимото напрежение в системата за ПВО на Сърбия. Баражирането може да продължи от 2 до 6 часа след дозареждане във въздуха. Разчетите на РЛС, ПРВ и КП в сравнително кратко време добиват необходимата натренираност по откриването и съпровождането на цели в условията на активни смущения в целия честотен диапазон, пасивни смущения и лъжливи цели.
   Особено полезно за работата на старши оператори на ПРВ се оказва предварителната им подготовка на РЛС за кръгов обзор. В този случай тяхното ореиентиране във въздушната обстановка се оказва по-бързо, с което се намалява времето за определяне на височината на целите.
 Ударите от самолетите на НАТО се нанасят без изключение при всички случаи с използването на смущения в сантиметров и метров диапазон. Обикновено активните смущения започват 10-15 минути преди началотона удара. В районите, където се нанасят ударите, се използват пасивни смущения.
   Пеленговането на източника на смущение е практически невъзможно поради голямата мощност на сигнала и пълното засветяване на екраните.
   Реално въздействието на силни радиоелектронни смущения е до рубежа Каменец – Батак.
   Използваните режими за защите в РЛС без пренастройката на резервни честоти дава резултат единствено при използване на РЛС от всички диапазони. При работа с РЛС от метров диапазон всички РЛС се подавят до степен на пълен срив в бойната работа за времето на удара.
   Бригадата е ръководена от:
   – Командир - подполковник Румен Андреев АНДРЕЕВ;
   – НЩ - подполковник Божин Владимиров ГАВРИЛОВ;
   – замесник - командир - подполковник Томо Хинков ТОМОВ;
   – ЗКТЧ - полковник Петър Иванов АНАЧКОВ;
   – ЗКТ - полковник Георги Василев ТАЧЕВ.   3.2.5. Радиотехнически части и подразделения на ПВО на войските
    Схващанията за бойно използване на РТЧ на ПВО на войските се развиват и изменят в съответствие с измененията на оперативно-тактическите схващания за водене на операцията и бой на СВ и тактиката на нападащата авиация, а също и от ТТД на постъпващата бойна тахника. стр.231
   За повишаване на БП на личния състав от радиотехническите батальони и уплатняване на РЛП на РТВ на страната, поддържане на постоянна БГ и добиване на боен опит с МЗ от 1972г. на БД се извежда една рлр от 3-ти армейски радиотехнически батальон – Сливен в района на с. Горска поляна. Втори армейски радиотехнически батальон – Пловдив изпраща периодически по една РЛС на рлп – Чепеларе, а 1-ви артб – София по една РЛС  на рлв – Ломски форт.
   През 1974г. първи радиотехнически батальон развръща рлп в района на село Локва, а 3-ти ОРТБ – в района на с. Полски градец.
   Носенето на БД от тези постове е на високо ниво, за което свидетелствуват много награди и похвали от различните командни инстанции на РТВ на страната. Особени заслуги по бдително носене на БД имат рлп – Локва с командир майор Георгиев, рлп – Горска поляна с командир подполковник Бакърджиев и рлп – Полски градец с командир капитан С. Димов.
   Освен това беше създадена и система за визуално разузнаване и оповестяване (постове ПВО) в съединенията и частите (стационарни в местата с постоянна дислокация и мобилни в хода на ученията).
   За нуждите на РЛР се използват и РЛС на ЗРЧ на СВ.
  3.3 Подготовка на кадрите
    През всички етапи на изграждането, утвърждаването и развитието на РТВ се отделя особено внимание на подготовка и окомплектоването на войските с високо подготвени специалисти, унеейки най- ефективно да използват оператуивните и бойни възможности на непрекъснатото усъвършенствуващата се сложна РЛТ и нейната поддръжка.
   Още преди създаването на съвременните РТВ се организира първият курс за убочение на РЛ специалисти. Първо класно отделение със специалност "Радиолокация" се планира в НВВУ за щурмани и свързочници в Божурище със срок на обучение 18 месеца. Поради организационни и материални трудности в продължение на три години специалистите по радиолокация се обучават в НВТУ "Васил Коларов" – Ловеч и в НВУ за ПВО – Самоков, което впоследствие се премества в Горна Оряховица. Налага се необходимостта от изграждане на един център за подготовка на РЛ специалисти. Така от месец септември 1955г. като съставна част от НВАУ "Георги Димитров" в Шумен се създава цикъл "Радиолокация" с началник капитан Младенов. За преподавателои са привлечени изключително съзнателни и отговорни офицери, които въпреки големите трудности пти осигуряването на литература за изготвяне на лекционен и схемен фонт и невъзможността от провеждане на практически занаятия на изучаваната материална част отдават всичките си сили и енергия, за да подготвят за ниждите на войските необходимите специалисти. Първият випуск завършва през 1956г.
   През тези години поради ограничените икиномически възможности на страната цикълът не може да се осигури с учебна РЛТ. Практическите занаятия се провеждат във войските  на РЛС, които носят непрекъснато бойно дежурство. Това създава трудности за преподавателите, обучаемите и за разчетите в подразделенията.
   Непрекъсната усъвъшенстващата се и сложна РЛТ и нейната поддружка налага необходимостта от подготовка на кадри с висше инжинерно образование. През 1959г. е приет първия висш курс курсанти, които завършват през 1964г.
   Бържото развитие на военната авиация в началото на 60-те години на ХХ век налага във войските на ПВО и ВВС да бъдат внедрени автоматизирани системи за управление на сбора, обработката и предаването на РЛИ. Така РТВ стават водещи в процесите на автоматизацията на БА. Възниква необходимостта от обучение в България и на такива специалисти. През 1963г. се приемат за обучение  първите курсанти по специалноста РТВ – "Автоматизирани системи за управление" (АСУ). ( В същата специалност се приемат и жени през 1996г. във ВВУАПВО "Панайот Волов" – Шумен).
   Необходимостта випусниците да имат не само теоритична, но и практическа подготовка налага към училището да се разкрие учебен рлв. Със съдействието на командването на РТВ от 01.09.1971г. той е сформиран и снабден с най-масовите РЛС, а впоследствие и с АСУ на въоръжение във войските. Съждаден е и учебен пункт за управление. Оборудват се и специализирани учебни кабинети с развърнати РЛС П-12, П-15 и П-30. Така обучаемите придобиват първоначални уменияimage за водене на бойна работа и по-бързо се адаптират във войсковите условия след завършването си.
   Паралелно с убочението на курсантите в училището се организират и курсове за повишаване квалификацията на офицери, прогнозирани да заемат или заемащиimage длъжност "командир на рлв". През годините утвърждаване катедра "Радиолокация" претърпява редица структурни промени, но винаги е на нивото на изискванията на войските. Трайна следа в обучението на РЛ специалисти са оставили висококвалифицирани преподавателикато доц. д-р полковник Пъпешков, доц. д-р полковник Христов, доц. д-р полковник Беджев, доц. д-р полковник Крайчев и др.
   Не можем да не отбележим изключително важната роля на военната ни алма матер ВА "Г. С. Раковски“ за подготовка на РЛ специалисти с висше военно образование. Офицерите, завършили курса на обучение в академията, заемат основни комадни и технически длъжности във войските. Своите исключителни знания и богат опит им предават редица преподаватели от катедра ПВО като доц. д-р полковник Петров, доц. д-р полковник Тачев, доц. д-р полковник Личков, полковник Лясков, подполковник Несторув и др.
   Непрекъснатото усъвършенствуване наспособите за използване на средствата за въздушно нападение изискват развитие и на системата за ПВО на страната.Принадлежността тогава на България към Варшавския договор предопределя и тенденциите в развитието на ПВО и в часност РТВ. На въоръжевие във войските постъпва нова съвременна съвецка РЛТ и АСУ. Усвояването на безценния опит на съвецките специалисти в това направление става чрез обучението и квалификацията imageна българските офицери в съвецките учебни заведения. Голяма част от комадния състав на РТВ завършва Висшата командна военна академия за ПВО на СССР в гр. Твер. Десетки офицери от инжинерно-техническия състав изучават новата РЛТ в центъра за обучение в гр. Владимир и в Киевското военно-инжинерно радиотехническо училище.
   Освен специализираната подготовка във военни учебни заведения квалификацията на кадрите се повишава и във войските. Необходимостта своевремснно да се реагира на предизвикателствата на времето, свързани с подготовката на кадрите, носенето на непрекъснато бойно дежурство и безаварийна работа на РЛТ налагат периодична актуализация на програмите за бойна подготовка на РЛ специалисти. На провежданите сборове на началника на вийските с основния команден състав и на главния инжинер с ръководния инжинерно-технически състав се дискутират проблеми в подготовката на личния състав и поддържането на РЛТ, обменя се положителен опит и се определят насоките за усъвършенстването им.
   Нарушената система за техническо снабдяване  на Българската армия след разпускане на Вършавския договор налагат нови отговорности пред РТВ. Осигуряване на цифрова РЛИ в реален мащаб от време на новото поколение АСУ е истинско предизвикателство за ускорено развитие на РТВ. Започва динамичен процес на модернизация на съществуващата РЛС с цел довеждането и до ниво на трикоординатни цифрови радари, притежаващи най-съвременни възможности за обработка на РЛ сигнали. Фирмите извършващи модернизацията проведоха специализирани курсове за подготовка и сартифициране на специалисти за бойното използване и поддържането в техническа изправност на цифровите радари. Американски специалисти проведоха в САЩ и у нас курсове със системни администратори за работа с мрежови операционни системи за сбор и обработка на РЛИ, използвани в страните членки на НАТО.
   Закриването на училищата за подготовката на сержански кадри за нуждите на отбраната наложи необходимостта от формиране на единен център за обучение и подготовка на сержанти, кадрови и наборни войници за нуждите на ВВС. През 2003г се обособява военновъздушната учебна база "Георги Бенковски" в Долна Митрополия. За подготовка на слециалисти за нуждите на РТВ в сектор "Противовъздушна отбрана" е сформиран ученеб рлв с развърнати, намиращи се на въоръжение във войските основни типове РЛС. Със съдействието на РЛ специалисти от ГлЩ на ВВС учебната база е осигурена с литература за изготвяне на необходимия методически и лекционен фонд и нагледни материали и пособия за обурудване на кабинетиъе по военна специална подготовка. Създадените условия осигуриха провеждането на ефективен учебен процес съгласно утвърдените програми за подготовка на специалисти от РТВ.
   Военновъздушната учебна база започна обучението на сержанти, кадрови и наборни войници за придобиване на военна квакификация и военна специалност от рода войски от 15.01.2004г. При подготовката на кадри за нуждите на РТВ умело се съчетават териотическите и практическите знания в учебния рлв с войсковите стажове в поделенията на РТВ. Създадена е организация за провеждане на регламентни рабори, сезонни и годишни технически обслужвания на учебната РЛТ с използването на специализираните за целта служби на РТВ.
   Рожба на техническия прогрес – РТВ са белязани от своята предопределеностда не изостават от съвременните и модерни виждания за радиолокация. Благодарение на високата си подготовка и профрсионална квалификация личния състав от РТВ доказа през годините, че с чест изпълнява поставените пред войските задачи и е готов да постршне с достойнство предизвикателствата на новите реалности. стр.236   ================================================
 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bna
Категория: История
Прочетен: 291047
Постинги: 17
Коментари: 56
Гласове: 7
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031